eating-disorder 2Η αξία που δίνεται στην τελειότητα και η πρόταση ότι όλα πρέπει να βρίσκονται υπό τον έλεγχο του ατόμου, είναι ιδέες οι οποίες σίγουρα αντανακλούν την σύγχρονη δυτική κουλτούρα.

Το ιδεώδες του ελέγχου έχει παρυσφρύσει σε διάφορες εκφάνσεις της ζωής μας. Καλούμαστε να ελέγχουμε τα έντονα συναισθήματα μας, να ελέγχουμε το γήρας μας ή να ελέγχουμε την επιτυχία μας , καθώς εμείς αποκλειστικά θεωρούμαστε υπεύθυνοι για αυτήν.

Δυστυχώς όλες οι παραπάνω επιταγές ελέγχου έχουν συνδεθεί με την κατασκευασμένη αναγκαιότητα να είμαστε λεπτοί. Κάπως έτσι λοιπόν, η διατροφική διαταραχή αποκτά φωνή.

Συνακόλουθα, η διατροφική διαταραχή συστήνεται ως ένας φαινομενικά ασφαλής τρόπος να διαμορφώσουμε μια ύπαρξη τέλεια και απαλλαγμένη από κάθε είδους ψυχικό πόνο. «Απλά γίνε λεπτή», σου λέει. «Απλά μην τρως. Απλά πάψε να νιώθεις».

Επομένως, το βίωμα των ανθρώπων που ταλαιπωρούνται από διατροφικές διαταραχές, επηρεάζεται από την σύγχρονη δυτική αντίληψη που συνδέει την ομορφιά με το λεπτό σώμα, από την αξία που δίνει στον έλεγχο & την αυτοπειθαρχία, καθώς βέβαια και από την προσωπική ιστορία του καθενός.

Η φωνή τόσο της ανορεξίας όσο και της βουλιμίας είναι άμεσα αναγνωρίσιμες, καθώς τείνουν να ακούγονται το ίδιο σε όλα τα θύματά τους. Από την στιγμή που θα σε παραπλανήσουν και θα πιαστείς στα δίχτυα τους είναι δύσκολο να ξεφύγεις. 

Οι μαρτυρίες των ανθρώπων που έχουν σχετική εμπειρία, επισημαίνουν ότι αν έρθεις σε επαφή με την φωνή της ανορεξίας ή της βουλιμίας, θα αισθανθείς ότι οφείλεις να ακολουθήσεις τους συγκεκριμένουνς κανόνες που ορίζουν οι διατροφικές διαταραχές για την ζωή σου.

Βέβαια, η πορεία δείχνει ότι αν δεσμευτείς να υπηρετήσεις αδιαμαρτύρητα τις πρακτικές που σου προστάζουν, τότε δυστυχώς αρχίζεις να αποπροσανατολίζεσαι από τις κατευθύνσεις της ζωής που σου ταιριάζουν και στην περίπτωση της ανορεξίας τουλάχιστον, ενδέχεται να σε οδηγήσουν σε ένα πολύ επικίνδυνο τέλος.

 Κασσάνδρα Πήτερσεν

Ψυχολόγος - Αφηγηματική Ψυχοθεραπεύτρια

Διαβάστε την συνέχεια, στο άρθροΗ Φωνή των διατροφικών διαταραχών (Β' μέρος): Πώς γίνεται η αποπλάνηση;